De wereldhandel is opnieuw in beweging – en niet op de rustige manier.
Na maanden van oplopende spanningen hebben de Verenigde Staten en China onlangs in Genève afgesproken om hun wederzijdse importheffingen de komende negentig dagen fors te verlagen. Een adempauze dus. Maar de onrust op zee en in de wereldwijde logistiek blijft voorlopig bestaan.
De Amerikaanse heffingen van 145% op Chinese importgoederen zijn tijdelijk verlaagd naar 30%. China verlaagt zijn tarieven van 125% naar 10%. Beide landen willen zo de handelsspanningen verlichten en hun geschillen in de komende drie maanden proberen op te lossen.
Hoewel dit een stap in de goede richting is, blijft de onzekerheid groot. Veel bedrijven stellen hun transporten uit of kiezen voor alternatieve routes. Amerikaanse retailers hebben orders bij Chinese fabrieken geschrapt. En dat laat zich wereldwijd voelen:
Gevolgen voor de wereldwijde logistiek
De handelspolitiek van Trump komt bovenop de bestaande spanningen in de scheepvaart. Denk aan omleidingen vanwege de onveilige situatie in de Rode Zee. Gevolg:
Wat kun jij als bedrijf doen?
Bij Akomar begrijpen we hoe wispelturig de wereldhandel kan zijn. Daarom bieden we:
De rust is voorlopig nog niet terug op zee. Maar met Akomar blijf jij koersvast, ook als de wereld om je heen verandert.