MG 0462 bewerkt
Pluk de vruchten van digitalisering
Innovatie
in expeditie

Geavanceerd IT-landschap

Op logistiek én digitaal vlak wordt de wereld steeds meer en steeds sneller verbonden. Als moderne expediteur beschikt Akomar over een up-to-date en geavanceerd IT-landschap, met het TMS-systeem Scope als kern. Niet alleen is de hoge mate van digitalisering handig voor ons, maar natuurlijk ook voor onze klanten. Zij profiteren namelijk van een brede dienstverlening, snellere verzendingen en processen, hogere service, minder (handmatige) administratie en meer inzicht. Wie wil dat nou niet?

Hoe onze klanten profiteren

De hoge mate van digitalisering van Akomar biedt ook veel voordelen voor onze klanten. Denk bijvoorbeeld aan:

1.   Snellere processen en betere dienstverlening

Veel logistieke en administratieve processen hebben we versneld en versimpeld dankzij digitale oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van verzendingen, facturatie en douaneformaliteiten. Voor onze klanten leidt dit onder andere tot minder administratieve handelingen, lagere kosten en minder fouten.

2.   Track & trace

Waar is mijn lading nu? En wanneer komt ‘ie aan bij de volgende haven of het eindpunt? Het is belangrijk om te weten, want mogelijk moet je reageren of anticiperen op vertragingen of wijzigingen. Akomar biedt track & trace aan: bij iedere boekingsbevestiging zit een link, waarmee klanten onder meer de status, locatie en ETA van zendingen kunnen checken. De informatie is gebaseerd op data over vervoerders, schepen, vaarschema’s en havens. Het bedrijf achter deze data trackt hiervoor honderdduizenden containers wereldwijd.

3.   Reageren en anticiperen dankzij data

Data is het nieuwe goud, wordt vaak gezegd. Zo ook in de logistiek. Zowel wij zelf als (in iets mindere mate) onze klanten beschikken over een hoop relevante data, die bijvoorbeeld afkomstig is van vervoerders, douaneautoriteiten, havens en softwareplatformen. Deze data vormt niet alleen de basis voor snellere en simpelere processen. Het is ook de bron voor inzichten. En met die inzichten op zak kunnen onze klanten reageren en anticiperen op veranderingen.

4.   Eenvoudig documentbeheer

(Elektronische) documentatie zoals vrachtbrieven en douanedocumenten spelen een belangrijke rol binnen de expeditie. Met Scope – en de systemen waarmee dit platform is geïntegreerd – is het documentbeheer voor Akomar en voor onze klanten eenvoudig. Alle relevante documenten staan bij elkaar en zijn gemakkelijk (automatisch) uit te wisselen met andere partijen, zoals vervoerders of de douane.

5.   Duurzaamheid

Op verschillende manieren leidt digitalisering tot duurzaamheid. Dankzij oplossingen op het gebied van routeoptimalisatie en het slim matchen van vraag en aanbod hoeven er minder transportkilometers te worden gemaakt én wordt het aantal (deels) lege containers en vervoersmiddelen verminderd. Digitalisering zorgt natuurlijk ook voor minder papier.

6.   Voldoen aan wet- en regelgeving

De slimme software die we gebruiken, helpt zowel onze klanten als onszelf om compliant te zijn met betrekking tot bijvoorbeeld douanewetgeving, veiligheidsvoorschriften, milieuwetgeving en privacywetten.

 MG 0731 bewerkt
Logo scope innovation

Scope: de digitale motor

Akomar staat voor een persoonlijke aanpak, direct contact en uitgebreid advies. Als expediteur kun je tegenwoordig je hele dienstverlening wegstoppen achter klantportalen en automatische chatbots. Wij willen dat beslist niet. Toch zijn we volledig bij op digitaal vlak. De digitale motor onder onze expeditiekunsten is Scope, één van de grootste en beste spelers binnen deze markt.

Dit eersteklas transport management system (TMS) ondersteunt ons voor verschillende modaliteiten en bij vrijwel alle processen, van boeking tot facturatie. Digitalisering en automatisering zijn voor ons trouwens niets nieuws onder de zon. Zolang we bestaan, zijn we er al mee bezig.

Integratie met Portbase

De havens van (onder andere) Rotterdam en Amsterdam gebruiken het port community system (PCS) Portbase. Dankzij dit platform kunnen verschillende betrokken partijen, zoals de haven zelf, vervoerders, overheden en expediteurs, efficiënt en veilig samenwerken.

De integratie met Portbase geeft ons de mogelijkheid om bijvoorbeeld containers makkelijk aan te melden. Vooral qua douaneprocessen heeft de koppeling een hoop voordelen. We zijn direct verbonden met het document management system (DMS) van de douane en kunnen douanedocumenten daardoor direct indienen. Door de automatische uitwisseling van informatie weten we ook altijd wat de status van douaneverzoeken is.


1jhE66tlIU02