Vrolijkheid ten top, positieve geest en een echte duizendpoot: Jeroen Kuiper is niet in één woord te omschrijven. Al vanaf het moment dat hij vijftien jaar geleden de drempel bij Akomar overstapte, voelde het alsof hij thuiskwam. Van Groupage expert tot manusje-van-alles; Jeroen heeft meegebouwd aan elke afdeling binnen Akomar. Het geheim achter zijn succes? “Leef met de dag”.
Een dag in het leven van Jeroen
Als we vragen hoe een dag van Jeroen eruitziet, hoeft hij daar geen seconde over na te denken. “Heel gezellig.” Hij voegt eraan toe: “Kom maar een dag meelopen!” Doordat hij zo veel functies vervult, doet hij iedere dag wat anders. Dat maakt het werk divers en uitdagend.
Als bewaker van de kwaliteit van hun dienstverlening, dankzij hun AEO-certificering, vindt Jeroen het niet erg om voor werk de auto in te springen of bij te springen op andere afdelingen. Deze diversiteit is wat hem drijft; hij verveelt zich nooit.
Van binnenhuisarchitect naar logistieke duizendpoot
Jeroen's pad naar Akomar ging niet zonder slag of stoot. In de binnenhuisarchitectuur, op de kunstacademie en bij het keukenbedrijf waar hij werkte, kon hij zijn draai niet goed vinden. Door meerdere schouderblessures werd het uitvoeren van fysiek werk ook lastig. Al met al leidde een combinatie van omstandigheden hem naar Akomar. "Ik heb gewoon een open sollicitatie gestuurd en werd de volgende dag al uitgenodigd voor een gesprek," herinnert Jeroen zich. Diezelfde middag werd hem al een baan aangeboden. Sindsdien heeft Jeroen zijn draai gevonden!
Akomar als thuisbasis
Vraag Jeroen naar zijn werk, en er verschijnt een lach op zijn gezicht. "Het is gewoon echt heel leuk hier," zegt hij. De gezelligheid onderling gaat ook na werk verder. Ze komen bij elkaar over de vloer, gaan vaak de stad in of samen naar Feyenoord. Jeroen vertelt trots: “De mensen die er werken, ken ik al sinds dag één. Dat medewerkers zo loyaal zijn, zegt natuurlijk heel veel over het bedrijf.” De werksfeer is dan ook heel belangrijk. Bij het aannemen van nieuwe collega’s wordt er niet alleen gelet op kwaliteiten, maar ook heel erg op persoonlijkheid.
De extra mijl gaan
Akomar's benadering van klantenservice is bijzonder. “We proberen altijd de scherpste prijzen te hanteren, maar er zijn zoveel dingen belangrijker dan geld. We laten klanten zien dat we onze beloftes nakomen en dat we een uitstekende service bieden. Daar blinken we in uit,” legt Jeroen uit. Het persoonlijke contact en de inzet om altijd de extra mijl te gaan, vormen de kern van Akomar's klantrelaties.
Stilzitten in de haven is geen optie
De logistieke sector is constant in beweging, iets waar Jeroen en Akomar zich erg bewust van zijn. Jeroen vertelt: “Vorig jaar zijn we heel innovatief geweest door met een marketingbureau in zee te gaan. De wens om meer met marketing en sales te doen was er altijd wel, maar we kwamen er zelf simpelweg gewoon niet aan toe.” Het werk in de haven gaat op volle toeren door, maar de capaciteit daalde de afgelopen tijd wel tot slechts 30%. Alle containers aan boord krijgen en het goed bedienen van klanten is de topprioriteit bij Akomar. "We moeten alle zeilen bijzetten," stelt Jeroen, duidend op de noodzaak om proactief te blijven in een veranderende markt.
Een dag geen plezier, is een dag niet geleefd
Wat de toekomst ook mag brengen, Jeroen leeft van dag tot dag. Zoals hij het zelf mooi verwoordt: “Ik probeer gewoon lekker plezier te maken.” Maar stilzitten, dat doet hij niet. “Als er ergens handjes nodig zijn spring ik bij en als er ergens handel is, stap ik in de auto en rij ik er naar toe.”
Geen woorden maar daden
Als we vragen naar Jeroen zijn mooiste herinnering bij Akomar, kan hij niet kiezen. "Ik heb er wel 100," lacht hij. Ze maken niet alleen plannen, maar ze doen het ook echt. Van gezellige uitjes naar steden als Barcelona, Köln, en Dublin, tot de momenten bij Feyenoord; voor Jeroen voelt elk uitje als een weekend weg met vrienden.