Voor wereldwijd opererende chemische bedrijven is nauwkeurige en betrouwbare logistiek van essentieel belang. Bijna 40 jaar geleden hebben Akomar en Servo de eerste stappen gezet in hun samenwerking. Na verloop van tijd werd Servo overgenomen door Elementis, een bekende naam in de branche. Sinds 2017 heeft Akomar ook haar diensten uitgebreid naar Elementis vestigingen in Keulen en New-Jersey. Peter van den Akker, verantwoordelijk voor alle logistieke processen binnen Elementis, deelt zijn ervaringen over deze langdurige samenwerking met Akomar.
De opwaartse spiraal
Inmiddels verzendt Elementis circa 75 containers per maand via Akomar. Peter: “de samenwerking met Akomar is zo’n 15 jaar geleden gestart met één locatie in Nederland. Sindsdien is het partnerschap gegroeid, waarbij Akomar nu een breed scala aan logistieke diensten verzorgt, inclusief zee- en luchtvracht en door-to-door service voor onze wereldwijde zendingen.”
“Ze fungeren als onze huisforwarder, waarbij ze niet alleen de fysieke logistiek beheren, maar ook alle vereiste documentatie verzorgen. Wij zijn de experts in onze producten, maar op het gebied van logistiek zijn zij dat. Ze weten alles van onze producten en weten precies hoe de documentatie eruit moet zien. We vertrouwen erop dat wat zij doen, gewoon gebeurt, inclusief alle documentatie, douaneformaliteiten en communicatie met vervoerders.”
Een wereld van diverse logistieke uitdagingen
Als wereldwijd chemisch bedrijf, staat Elementis voor een scala aan logistieke uitdagingen. Van het verzenden van gevaarlijke goederen tot reguliere ladingen en items die bescherming tegen bevriezing vereisen. “De logistieke behoeften zijn divers en veeleisend. Akomar is onze ‘go-to’ om deze uitdagingen moeiteloos aan te pakken.”
Betrouwbaarheid boven prijs
Peter benadrukt dat hoewel er wellicht goedkopere opties zijn, Elementis de voorkeur geeft aan Akomar vanwege de betrouwbaarheid, proactiviteit en persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld: “Hé dat moet je zo doen, anders betaal je veel te veel geld” of “anders duurt het veel te lang”. En dat zie je niet vaak bij een freight forwarder. Freight forwarders zijn vaak gewoon doosjes aan het verschuiven en geven niks om jou als klant. Bij Akomar is dat anders.”
"Natuurlijk wil je niet volledig afhankelijk zijn van één organisatie, maar uiteindelijk is het altijd Akomar die het voor ons regelt. Zelfs wanneer een derde partij fouten maakt, pakt Akomar het op en zorgt voor een oplossing. Die service krijg je niet bij multinationals.”
Flexibiliteit en een toekomstvisie
“Voor de uitbraak van de coronapandemie was Elementis behoorlijk in opmars. Akomar speelde hierop in door een dedicated Elementis-team op te zetten die exclusief voor ons aan het werk was. Dit nam voor ons veel zorgen weg, want je weet dat alles tot in de puntjes is geregeld. Ze denken actief met ons mee, anticiperen op toekomstige ontwikkelingen en onderhouden een nauwe relatie waarin we regelmatig bespreken wat het volgende kwartaal of half jaar voor ons in petto heeft.”
“Bij de toekomstige uitbreiding naar Portugal ziet Peter Akomar als dé exclusieve partner. "Als het via Akomar loopt, is het goed. Ze hebben de juiste Rotterdamse mentaliteit, zijn down-to-earth en we voelen ons gewaardeerd."
Ben jij benieuwd wat Akomar voor jou kan betekenen? Neem dan contact op!